Paradentóza

Jde o nejčastější příčinu ztráty zubů v dospělosti. Odborně se tomuto onemocnění dásní říká parodontitis. Projevuje se nejprve krvácením dásní , které ukazuje na zánět dásně. U kuřáků však tento varovný signál chybí a často dochází k rychlému rozvoji paradentózy, tedy zánětu a rozpadu celého závěsného aparátu, který drží zub v čelistních kostech. Tento proces sice trvá několik let a většinou nebolí, ztráta je však nevratná a léčba v pozním stádiu často nemožná.

parodont3

Zuby jsou totiž vizitkou člověka, respektive jeho vztahu k vlastnímu tělu. A pokud někdo řadu let o zuby prakticky nepečuje, těžko se ze dne na den jeho postoj změní.

Léčba záleží na rozsahu postižení a typu parodontitidy.
Kromě nejčastější, chronické formy, která vede ke ztrátě zubů pozvolna, většinou kolem padesátky, známe i tzv. agresivní parodontitis, která vede k rychlé ztrátě kosti kolem kořenů již u dvacetiletých. Zde je třeba intenzivní léčba s antibiotiky a časté kontroly.

Vždy je nezbytná spolupráce a zájem léčeného člověka. Bez důkladné ústní hygieny nemá jakékoliv ošetření dlouhodobý účinek a stav se brzy vrací do původního stavu.

Léčba je v zásadě dvojí :
Vždy se začíná s léčbou konzervační, která spočívá v ohlazení povrchu zubů a jejich kořenů.

Pokud nedojde v některých místech chrupu k vyhojení dásně, buď se na tom místě opakuje první postup,  nebo se volí chirurgická léčba, při které se v různém rozsahu pootevře dáseň a povrch zubu se očistí pod kontrolou zraku. Vše se nakonec pěkně sešije k sobě.

Největším problémem bývají vícekořenové zuby, u kterých je prostor mezi kořeny velmi těžko přístupný.
Také hojení a následné čištění těchto kořenů je obtížné. Proto někdy, u větší ztráty kosti mezi kořeny, raději volíme náhradu zubu implantátem.

Pokud se totiž čeká, až zub sám vypadne, dojde ke ztrátě veškeré kosti v okolí zubu a následné zavedení implantátu často není možné.

Pokud máte obavy z onemocnění dásní, rádi Vám provedeme odborné vyšetření a případně doporučíme vhodnou léčbu. Určitě oceníte možnost návštěvy u dentální hygienistky, která Vás správný způsob čištění zubů ráda naučí.