Proč dobře čistit zuby?

Zuby se musí čistit kvůli bakterálnímu povlaku, nazývanému plak. Je to hlavní příčina vzniku zubního kazu i onemocnění dásní, tedy zánětu dásně(odb. gingivitis) a paradentózy (odb. parodontitis).

kazy

mnohočetné kazy

plaq12 kopie

Nejčastější škody na zubech mají na svědomí bakterie, které se usazují na našich zubech, množí se, organizují se do mnoha vrstev, až po několika dnech vytvoří škodlivý zubní plak. Díky světlé barvě nejsou tyto povlaky poměrně dlouho vidět. Nejedná se však o pouhé zbytky potravy smíchané se slinami. Díky velkému množství druhů bakterií a jejich produktů je tato vrstva velmi odolná jak proti mechanickému odstraňování, tak i proti účinku ústních vod či antibiotik. Jejich koncentrace by musela být tak silná, že by pak byly životu nebezpečné.

plaq11

Pokud nedojde zavčas k odstranění plaku, začnou se do něj usazovat minerální látky ze slin, čímž vzniká zubní kámen. Ten již odolává běžnému domácímu čištění, a je nutné si jej nechat odstranit zubním lékařem nebo dentální hygienistkou. Zubní kámen je totiž trvalým nositelem bakteriálního povlaku a jeho škodlivý účinek na dáseň a parodont (závěsný aparát zubu) se tak zesiluje.

plaq9

Vytvoření zubního kamene vždy znamená, že v příslušné oblasti bylo delší dobu málo čištěno. Nejčastěji se kámen tvoří v blízkosti vyústění slinných žláz, tedy za dolními zuby a na vnější straně horních stoliček. Zároveň to jsou místa, kde se obtížně čistí. Tyto dva faktory způsobují, že výskyt zubního kamene i poškození závěsného aparátu bývají v těchto místech velmi časté. Proto je třeba věnovat této oblasti velkou pozornost jak při každodenním čištění, tak při kontrolním vyšetření.

Součástí komplexního vyšetření u zubního lékaře by mělo být alespoň jednou ročně tzv. vyšetření CPITN indexu, kdy se sleduje přítomnost hlavních příznaků zánětu parodontu v jednotlivých oblastech chrupu. Sleduje se výskyt krvácení dásně po jemné sondáži, přítomnost zubního kamene a hloubka tzv. kapes, což je štěrbina mezi zubem a okrajem dásně.

CPITN probe

Pokud se zjistí CPITN vyšší než nula, která znamená zdravou dáseň, měl by Vám lékař nebo hygienistka doporučit další ošetření směřující k vyléčení zánětu.

Nejúčinější na likvidaci bakterálního plaku je kombinace důkladného mechanického očištění a následného desinfekčního účinku ústní vody.

Čím čistit zuby?

Pasta a kartáček